The motif of the movement by folding up, stowing and easily transporting the stool is devoted to the functionality of this new design at that time. Due to the more economical use of steel tube and the omission of the side seat belts, it is more effective in material consumption than its run -shaped predecessor (club armchair B3) and offers significantly higher seating comfort.
“I chose metal for this furniture to reach the properties of modern room elements. The heavy padding of a comfortable armchair is replaced by the tightly tense fabric surface and some slightly dimensioned, springy pipe brackets. This also included that the construction was no longer hidden, but was a chrome -flashed part of the appearance, ”said Breuer.
This kinetic line, the departure of modernity, is now understandable up to the young Bauhaus designers.
In 1980 the D4 was included in the constant collection of the Museum of Modern Art in New York.
The foldable steel tube club armchair with belt covering was created in 1926/27.
Dimensions
Backrest height: 73 cm
Width: 78 cm
Seat: width: 53.5 cm; Depth: 45 cm
Seating area height: front: 40 cm; Back: 33 cm
Arm back height: 55.5 cm
The material for the armchair belts is made of black iron yarn.
The armchairs were cleaned and polished.
An armchair from this set has a small damage to the iron yarnight on the back of the backrest. Visible only from the back (documented in the photos)
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Marcel Lajos Breuer
*1902 † 1981
was a Hungarian-American architect and designer who is considered one of the inventors of the modern steel tube furniture.
After an apprenticeship as a carpenter in the furniture workshop at the Bauhaus in Weimar, in 1925 he was appointed young champion and head of the furniture workshop at the Bauhaus in Dessau, Breuer worked in the Walter Gropius office for several years and then started his own business.
After his escape to the United States in 1933, he built the architecture aculty of Harvard University, including with Gropius.
In 1946 Breuer gave up his teaching at Harvard University. He then devoted himself almost exclusively to construction activity and produced a remarkable oeuvre. Especially in his luxurious residential buildings, he solved his designs from the strictly rationalist, universal architecture view of the “White Modern” by trying to combine regional conditions with a modern design language. On the other hand, he realized numerous large orders, such as the design of a whole winter sports resort in the French Alps (Flaine, from 1960). In 1952 he received the order to build the UNESCO building in Paris together with Pier Luigi Nervi and Bernard Ziehfuss. In 1965 he was elected to the American Academy of Arts and Letters [3] and in 1966 to the American Academy of Arts and Sciences.
Le motif du mouvement en repliant, rangeant et transportant facilement le tabouret est consacré à la fonctionnalité de ce nouveau design à cette époque. Grâce à l'utilisation plus économique du tube d'acier et à l'omission des ceintures de sécurité latérales, il est plus efficace en termes de consommation de matériaux que son prédécesseur en forme de manche (fauteuil club B3) et offre un confort d'assise nettement supérieur.
"J'ai choisi le métal pour ce meuble afin d'atteindre les propriétés des éléments modernes de la pièce. Le lourd rembourrage d'un fauteuil confortable est remplacé par une surface en tissu tendu et quelques supports de tubes légèrement dimensionnés et élastiques. Cela signifiait également que la construction n'était plus cachée, mais qu'elle faisait partie intégrante de l'apparence", a déclaré Breuer.
Cette ligne cinétique, le départ de la modernité, est maintenant compréhensible jusqu'aux jeunes designers du Bauhaus.
En 1980, la D4 a été incluse dans la collection permanente du Musée d'art moderne de New York.
Le fauteuil club en tube d'acier pliable avec revêtement de ceinture a été créé en 1926/27.
Dimensions
Hauteur du dossier : 73 cm
Largeur : 78 cm
Assise : largeur : 53,5 cm ; profondeur : 45 cm
Hauteur de l'assise : avant : 40 cm ; arrière : 33 cm
Hauteur du dossier de l'accoudoir : 55,5 cm
Le matériau des ceintures des fauteuils est fait de fil de fer noir.
Les fauteuils ont été nettoyés et polis.
Un fauteuil de cet ensemble présente un petit dommage au fil de fer à l'arrière du dossier. Visible seulement de l'arrière (documenté dans les photos)
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Marcel Lajos Breuer
*1902 † 1981
était un architecte et designer hongro-américain qui est considéré comme l'un des inventeurs du mobilier moderne en tube d'acier.
Après un apprentissage de menuisier dans l'atelier de meubles du Bauhaus de Weimar, il est nommé en 1925 jeune champion et chef de l'atelier de meubles du Bauhaus de Dessau, Breuer travaille dans le bureau de Walter Gropius pendant plusieurs années, puis se met à son compte.
Après sa fuite aux États-Unis en 1933, il a construit la faculté d'architecture de l'université de Harvard, notamment avec Gropius.
En 1946, Breuer abandonne son enseignement à l'université de Harvard. Il se consacre alors presque exclusivement à l'activité de construction et produit une œuvre remarquable. En particulier dans ses luxueux immeubles résidentiels, il a résolu ses conceptions à partir de la vision strictement rationaliste et universelle de l'architecture du "White Modern" en essayant de combiner les conditions régionales avec un langage de conception moderne. D'autre part, il réalise de nombreuses commandes importantes, comme la conception d'une station de sports d'hiver complète dans les Alpes françaises (Flaine, à partir de 1960). En 1952, il reçoit la commande de la construction du bâtiment de l'UNESCO à Paris, avec Pier Luigi Nervi et Bernard Ziehfuss. En 1965, il est élu à l'Académie américaine des arts et des lettres [3] et en 1966 à l'Académie américaine des arts et des sciences.
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