A classic from the seventies, characterised by its structure in curved steel, lacquered in dark brown, which mary well with the brick red fabric. The back and seat are comfortable, made from a single piece of plywood. Designed while Aulenti created the Musée d’ Orsay in Paris.
Born in 1927 in Palazzolo dello Stella (Udine), Gae Aulenti trained between Florence and Turin. After the war, she moved to Milan to study architecture at the Milan Polytechnic, graduating in 1953. In the early years of her career (1955-1965), she worked on the staff of "Casabella-Continuità" under the editorship of Ernesto Nathan Rogers. with some of her fellow editors - including Aldo Rossi and Vittorio Gregotti - she took part in the Neo-Liberty movement in response to the rationalist tendencies of the previous decades and the organic approach pursued by another group of architects gravitating around Bruno Zevi. In this early period, Aulenti designed the Sgargul rocking chair (1962) for Poltronova, inspired by the Thonet No. 1 tilting armchair, produced precisely 100 years earlier; and the Locus Solus garden chairs (1964), now reissued by Exteta.
Her interest in industrial design led her to collaborate with the most renowned companies, designing furnishings that soon became iconic, using the most diverse materials. They ranged from the April folding chair for Zanotta (1964) to the Jumbo marble table for Knoll (1965), the 4794 chair in polyurethane for Kartell (1974), and the Table with wheels for Fontana Arte (1980), inspired by an industrial trolley used by the company and now in the MoMA design collection. At the time, Aulenti devoted herself to interior design and renovations; this period was marked by her collaboration with Olivetti, for whom she renovated the Paris showroom in 1966-1967, handling both the architecture and design aspects (with the famous Pipistrello lamp), and designed the Buenos Aires showroom (1968).
In 1972, she was among the architects and designers invited to contribute to the exhibition "Italy: the new Domestic Landscape" curated by Emilio Ambasz at MoMa in New York; it was a show that launched the international careers of many Italian professionals. During the '70s, she collaborated with Luca Ronconi and other intellectuals on the ambitious Laboratorio di Progettazione Teatrale in Prato, for which she created the most astonishing sets. In the 1980s, she designed high-profile museum installations like the Musée d'Orsay (1980-1986), the Musée National d'Art Moderne in the Centre Pompidou (1982-1985) in Paris and the renovation of Palazzo Grassi in Venice (1985-1986). She was responsible for the redesign of Piazzale Cadorna in Milan (2000) and the renovation of the Palavela in Turin for the 2006 Winter Olympics. Gae Aulenti died in Milan on October 31, 2012, at the age of 84.
Un classique des années 70, caractérisé par sa structure en acier courbé, laqué en marron foncé, qui se marie bien avec le tissu rouge brique. Le dossier et l'assise sont confortables, réalisés à partir d'une seule pièce de contreplaqué. Conçu pendant la création d'Aulenti au Musée d'Orsay à Paris.
Née en 1927 à Palazzolo dello Stella (Udine), Gae Aulenti se forme entre Florence et Turin. Après la guerre, elle s'installe à Milan pour étudier l'architecture à l'école polytechnique de Milan, où elle obtient son diplôme en 1953. Au début de sa carrière (1955-1965), elle fait partie de l'équipe de "Casabella-Continuità" sous la direction d'Ernesto Nathan Rogers. Avec certains de ses collègues rédacteurs - dont Aldo Rossi et Vittorio Gregotti - elle participe au mouvement néo-libertaire en réponse aux tendances rationalistes des décennies précédentes et à l'approche organique poursuivie par un autre groupe d'architectes gravitant autour de Bruno Zevi. Dans cette première période, Aulenti conçoit pour Poltronova la chaise à bascule Sgargul (1962), inspirée du fauteuil basculant Thonet No. 1, produit exactement 100 ans plus tôt, et les chaises de jardin Locus Solus (1964), aujourd'hui rééditées par Exteta
Son intérêt pour le design industriel l'a amenée à collaborer avec les entreprises les plus renommées, concevant des meubles qui sont rapidement devenus des icônes, en utilisant les matériaux les plus divers. Cela va de la chaise pliante April pour Zanotta (1964) à la table en marbre Jumbo pour Knoll (1965), en passant par la chaise 4794 en polyuréthane pour Kartell (1974) et la table à roulettes pour Fontana Arte (1980), inspirée d'un chariot industriel utilisé par l'entreprise et qui fait désormais partie de la collection de design du MoMA. À l'époque, Aulenti se consacre à la décoration et à la rénovation d'intérieurs ; cette période est marquée par sa collaboration avec Olivetti, pour qui elle rénove le showroom de Paris en 1966-1967, en s'occupant aussi bien de l'architecture que du design (avec la célèbre lampe Pipistrello), et conçoit le showroom de Buenos Aires (1968)
En 1972, elle fait partie des architectes et des designers invités à contribuer à l'exposition "Italy : the new Domestic Landscape" organisée par Emilio Ambasz au MoMa de New York ; cette exposition a lancé la carrière internationale de nombreux professionnels italiens. Dans les années 70, elle collabore avec Luca Ronconi et d'autres intellectuels à l'ambitieux Laboratorio di Progettazione Teatrale de Prato, pour lequel elle crée les décors les plus étonnants. Dans les années 1980, elle conçoit des installations muséales de premier plan comme le musée d'Orsay (1980-1986), le musée national d'art moderne du Centre Pompidou (1982-1985) à Paris et la rénovation du Palazzo Grassi à Venise (1985-1986). Elle a été responsable du réaménagement de la Piazzale Cadorna à Milan (2000) et de la rénovation de la Palavela à Turin pour les Jeux olympiques d'hiver de 2006. Gae Aulenti est décédée à Milan le 31 octobre 2012, à l'âge de 84 ans.
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