Ernest Ange Duez (Paris 1843-1896 Saint-Germain-en Laye) Portrait of a fashionable lady Signed ‘E. Duez.’ (upper left) Oil on panel, 21,5x16 cm (incl. frame: 32x26 cm) Width frame: 2,7 cm Weight: 720 g Condition: good condition, some very small retouching Ernest Ange Duez (Paris 1843-1896 Saint-Germain-en Laye) Duez’s pursuit to become a professional painter started rather late. In the midst of his twenties, Duez entered the ateliers of Isidore-Alexandre-Augustin Pils and Carolus Duran to start his training. In 1868 Duez first exhibited at the Paris Salon and in 1874 he won his first medals for his paintings ‘Splendeur’ and ‘Misère’. Later on he kept on receiving praise from art critics at the Salon, he won even more medals and Duez carried out numerous commissions for decorations of public buildings in Paris, such as the Palais Garnier, Sorbonne University, Parisian city hall and the university hospital of Paris. In 1883 Duez relocated his studio to the Boulevard Berthier, the same street as that of famous American portrait painter John Singer Sargent. Sargent even painted a portrait of Duez, now in the collection of the Montclair Art Museum. Duez himself was a big admirer of Edouard Manet and he owned several works of impressionist painters Manet, Claude Monet, Edgar Degas and Berthe Morisot. His style is influenced by these famous impressionists but he would keep touch with his academic background. Duez’s style can be described as ‘juste milieu’, a style between the Paris Salon and Impressionism. Duez’s most preferred subject were fashionable Parisian ladies and the hustle and bustle in the French metropole or the mondain beaches of Normandie. Besides larger compositions he also specialised in portraits. This portrait depicts a stylish Parisian beauty, dressed in fashionable clothes and wearing a bohemian hat. Her face is painted in a smooth academic manner, while her clothes are depicted in an impressionist style. In 1896, the life of Duez knew an abrupt end when he had a cerebral haemorrhage while cycling in the forest of Saint-Germain-en-Laye. Paintings of Duez can be found in collections of large European museums such as the Musée d’Orsay in Paris and the Museo Thyssen-Bornemisza in Madrid.
Ernest Ange Duez (Paris 1843-1896 Saint-Germain-en Laye) Portrait d'une dame à la mode Signé 'E. Duez' (en haut à gauche) Huile sur panneau, 21,5x16 cm (avec cadre : 32x26 cm) Largeur du cadre : 2,7 cm Poids : 720 g Etat : bon état, quelques très petites retouches Ernest Ange Duez (Paris 1843-1896 Saint-Germain-en Laye) Les efforts de Duez pour devenir un peintre professionnel ont commencé assez tard. Au milieu de ses vingt ans, Duez entre dans les ateliers d'Isidore-Alexandre-Augustin Pils et de Carolus Duran pour commencer sa formation. En 1868, Duez expose pour la première fois au Salon de Paris et en 1874, il obtient ses premières médailles pour ses tableaux "Splendeur" et "Misère". Plus tard, il continue à recevoir des éloges de la part des critiques d'art au Salon, il gagne encore plus de médailles et Duez réalise de nombreuses commandes pour la décoration de bâtiments publics à Paris, tels que le Palais Garnier, l'Université de la Sorbonne, l'Hôtel de Ville de Paris et l'hôpital universitaire de Paris. En 1883, Duez déménage son atelier au boulevard Berthier, la même rue que celle du célèbre portraitiste américain John Singer Sargent. Sargent a même peint un portrait de Duez, qui fait maintenant partie de la collection du Montclair Art Museum. Duez était lui-même un grand admirateur d'Edouard Manet et il possédait plusieurs œuvres des peintres impressionnistes Manet, Claude Monet, Edgar Degas et Berthe Morisot. Son style est influencé par ces célèbres impressionnistes, mais il garde le contact avec sa formation académique. Le style de Duez peut être décrit comme "juste milieu", un style entre le Salon de Paris et l'impressionnisme. Les sujets préférés de Duez étaient les dames parisiennes à la mode, l'agitation de la métropole française ou les plages mondaines de Normandie. Outre les grandes compositions, il s'est également spécialisé dans les portraits. Ce portrait représente une élégante beauté parisienne, habillée de vêtements à la mode et portant un chapeau de bohème. Son visage est peint de manière académique et lisse, tandis que ses vêtements sont représentés dans un style impressionniste. En 1896, la vie de Duez connaît une fin brutale lorsqu'il est victime d'une hémorragie cérébrale alors qu'il fait du vélo dans la forêt de Saint-Germain-en-Laye. Des tableaux de Duez se trouvent dans les collections de grands musées européens tels que le musée d'Orsay à Paris et le Museo Thyssen-Bornemisza à Madrid.
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