McAlpine’s recent series, Ends (Sprayed Sound) consists of a number of synaesthetic C-Type prints printed from the terminal ‘ends’ of a 35mm film reel, layered, rather than arranged side by side. Here, the viewer is presented with a photographic ‘instant’, as a once moving image is made static, and a once collective film strip made singular, by the condensation of each layer of film into one composite whole. The specific ends become abstract beginnings, folded by the artist into concertinas of nostalgia and critique. Curtains of colour bleed through the margins, evoking the blotted paper of a litmus test, all the while referencing the history of twentieth century art – from post-painterly Abstraction, to Dada, and Fluxus. The colour comes from the part of the film strip that records the sound, endowing the works with a sensory quality, as their titles suggest. The ends possess the ghosts, the remnants of the footage - the ‘cinematic sediment’ of human interaction; the ends record the accidents, the scratches and abrasions – the memory of a previous image: a readymade, made new.
Elizabeth McAlpine (b. 1973 London) lives and works in and France. Selected solo exhibitions include With Time on My Hands at Laurel Gitlen, New York; Cinematic Sediments, Artopia Gallery, Milan; Tip Toe at Laura Bartlett Gallery, London and Imaginary Solutions at SPACEX in Exeter. Her work has been included in group exhibitions at numerous institutions including National Modern Art Gallery and Contemporary, Rome; The Walker Art Center, Minneapolis; Kunstverein Freiburg, Freiburg; SMFA, Boston; The Metropolitan Museum of Art,New York; Perth Institute of Contemporary Art, Australia and Gertrude Contemporary, Melbourne; Spike Island, London; The Barbican, London; Kadist Foundation, Paris, deCordova Museum and Sculpture Park, Lincoln, MA. McAlpine's work is also represented in numerous international public collections including the Metropolitan Museum of Art, New York and The Government Art Collection, UK.
La série récente de McAlpine, Ends (Sprayed Sound), consiste en un certain nombre de tirages synesthésiques de type C imprimés à partir des extrémités d'une bobine de film 35 mm, superposés plutôt que disposés côte à côte. Ici, le spectateur est confronté à un "instant" photographique, car une image autrefois en mouvement devient statique, et une bande de film autrefois collective devient singulière, par la condensation de chaque couche de film en un tout composite. Les fins spécifiques deviennent des débuts abstraits, pliés par l'artiste en concertinas de nostalgie et de critique. Des rideaux de couleur traversent les marges, évoquant le papier buvard d'un test de baryté, tout en faisant référence à l'histoire de l'art du vingtième siècle - de l'abstraction post-peinture à Dada et Fluxus. La couleur provient de la partie de la bande de film qui enregistre le son, conférant aux œuvres une qualité sensorielle, comme leurs titres le suggèrent. Les extrémités possèdent les fantômes, les restes de la séquence - le "sédiment cinématographique" de l'interaction humaine ; les extrémités enregistrent les accidents, les rayures et les abrasions - la mémoire d'une image précédente : un readymade, fait nouveau
Elizabeth McAlpine (née en 1973 à Londres) vit et travaille en France. Parmi ses expositions personnelles, citons With Time on My Hands à Laurel Gitlen, New York ; Cinematic Sediments, Artopia Gallery, Milan ; Tip Toe à Laura Bartlett Gallery, Londres et Imaginary Solutions à SPACEX à Exeter. Son travail a fait l'objet d'expositions collectives dans de nombreuses institutions, notamment à la Galerie nationale d'art moderne et contemporain de Rome, au Walker Art Center de Minneapolis, au Kunstverein Freiburg de Fribourg, au SMFA de Boston, au Metropolitan Museum of Art de New York, au Perth Institute of Contemporary Art d'Australie et au Gertrude Contemporary de Melbourne, au Spike Island de Londres, au Barbican de Londres, à la Fondation Kadist de Paris et au deCordova Museum and Sculpture Park de Lincoln, MA. L'œuvre de McAlpine est également représentée dans de nombreuses collections publiques internationales, dont le Metropolitan Museum of Art, New York et The Government Art Collection, Royaume-Uni
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