During the Counter-Reformation, the traditional cult of saints was encouraged, and spiritual exercises were recommended to come closer to God. In the painting, St. Francis has an ecstatic encounter with God. The upward gaze of his large eyes captures this magical moment. The skull and the book symbolize the brevity of life. Here, St. Francis is not portrayed with stigmata on his hands, something that can be found, for example, in paintings of St. Francis in ecstasy by El Greco. The subject of St. Francis in ecstasy seems to have been especially popular in Italian and Spanish art. In those pious countries, there was a preference for dramatic religious experience. Just think of Francisco de Zurbarán, who presented numerous saints in a state of exaltation. In the Low Countries, painters as Anthony Van Dyck and Rubens also painted Saint Francis in ecstasy or with his stigmata. Usually, the scene of the ecstatic saint takes place in nature. Most artists, therefore, indicated a landscape in their paintings. Here, an almost monochrome dark background has been chosen. It facilitates meditation and reflection.
Pendant la Contre-Réforme, le culte traditionnel des saints a été encouragé, et des exercices spirituels ont été recommandés pour se rapprocher de Dieu. Dans cette peinture, saint François a une rencontre extatique avec Dieu. Le regard vers le haut de ses grands yeux capture ce moment magique. Le crâne et le livre symbolisent la brièveté de la vie. Ici, saint François n'est pas représenté avec des stigmates sur les mains, ce que l'on retrouve, par exemple, dans les tableaux de saint François en extase du Greco. Le sujet de saint François en extase semble avoir été particulièrement populaire dans l'art italien et espagnol. Dans ces pays pieux, on préférait l'expérience religieuse dramatique. Il suffit de penser à Francisco de Zurbarán, qui a présenté de nombreux saints en état d'exaltation. Dans les Pays-Bas, des peintres comme Anthony Van Dyck et Rubens ont également peint saint François en extase ou avec ses stigmates. Généralement, la scène du saint en extase se déroule dans la nature. La plupart des artistes ont donc indiqué un paysage dans leurs tableaux. Ici, un fond sombre presque monochrome a été choisi. Il facilite la méditation et la réflexion.
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