Charles Lapicque Original Handsigned Lithograph Dimensions: 56 x 38 cm Edition: 34/60 Hand Signed and Numbered Charles Lapicque was one of the great painters of the “Ecole de Paris” and of the second mid twenty century. Charles Lapicque was born on October 6, 1898 in Theizé, in the Rhone, France. He was trained as an engineer but is better recognised as a painter, sculptor and printmaker. He obtained a degree in civil engineering at Lisieux in 1924 and in 1938 became a Doctor of Science with a dissertation on 'Optics and the Perception of Contours'. He was studying machinery and architecture and conceived a passion for geometrical working drawings and perspective. All his scientific tasks led him to interest in drawing and finally to teach himself to paint. He consistently worked with great freedom, oblivious to current trends. Encouraged by Jacques Lipchitz, he decided in 1928 to devote more of his time to painting while working at the Faculté des Sciences in Paris on scientific research into value and colour in relation to pictorial creation. In 1937, Lapicque was commissioned to execute five decorative panels for the Palais de la Découverte in Paris. He subsequently began to take a particular interest in Cubism, as a result of which his work approached that of Jean Bazaine and Maurice Estève. Together they became known as 'painters in the French tradition' as distinct from the Ecole de Paris. Lapicque himself realized, however, that the post-Cubist fragmentation of the pictorial space in paintings represented the end of an era rather than the beginning of a new one. In 1939 Lapicque was mobilized in the National Scientific Research Center, where he was in charge of studies on the night vision and the camouflage, working with Antoine de Saint-Exupéry. Demobilized, he started to apply his theories in a series of Figures armed which pose the low ones of a new painting and took part in 1941 in the exposure of the ''XX young painters of French tradition'' organized by Bazaine, first manifestation of the painting of avant-garde under the Occupation, whereas the Nazism multiplies the judgments of ''degenerated art''. These complementary activities make Lapicque unique in French painting: his scholarly rigour, far from hampering his painting, seems to have encouraged his audacity. In 1953 he received the Price Raoul Dufy of Biennial of Venice. Charles Lapicque died in Orsay on July 15, 1988.
Lithographie originale de Charles Lapicque signée à la main Dimensions : Édition 56 x 38 cm : 34/60 Signé et numéroté à la main Charles Lapicque fut l'un des grands peintres de l'Ecole de Paris et du second milieu du XXe siècle. Charles Lapicque est né le 6 octobre 1898 à Theizé, dans le Rhône, en France. Il a une formation d'ingénieur mais est mieux reconnu comme peintre, sculpteur et graveur. Il obtient un diplôme d'ingénieur civil à Lisieux en 1924 et devient docteur ès sciences en 1938 avec une thèse sur "L'optique et la perception des contours". Il étudie la machinerie et l'architecture et se passionne pour le dessin de travail géométrique et la perspective. Toutes ses tâches scientifiques l'ont conduit à s'intéresser au dessin et à apprendre à peindre. Il a toujours travaillé avec une grande liberté, ignorant les tendances actuelles. Encouragé par Jacques Lipchitz, il décide en 1928 de se consacrer davantage à la peinture tout en travaillant à la Faculté des Sciences de Paris sur des recherches scientifiques sur la valeur et la couleur en relation avec la création picturale. En 1937, Lapicque est chargé d'exécuter cinq panneaux décoratifs pour le Palais de la Découverte à Paris. Par la suite, il commence à s'intéresser particulièrement au cubisme, ce qui l'amène à se rapprocher de Jean Bazaine et de Maurice Estève. Ensemble, ils sont connus comme "peintres de la tradition française", par opposition à l'École de Paris. Lapicque lui-même a cependant réalisé que la fragmentation post-cubiste de l'espace pictural dans les peintures représentait la fin d'une époque plutôt que le début d'une nouvelle. En 1939, Lapicque est mobilisé au Centre national de la recherche scientifique, où il est chargé d'étudier la vision nocturne et le camouflage, en collaboration avec Antoine de Saint-Exupéry. Démobilisé, il commence à appliquer ses théories dans une série de Figures armées qui posent les bas d'un nouveau tableau et participe en 1941 à l'exposition des "XX jeunes peintres de tradition française" organisée par Bazaine, première manifestation de la peinture d'avant-garde sous l'Occupation, alors que le nazisme multiplie les jugements d'"art dégénéré". Ces activités complémentaires font de Lapicque un artiste unique dans la peinture française : sa rigueur scientifique, loin d'entraver sa peinture, semble avoir encouragé son audace. En 1953, il reçoit le prix Raoul Dufy de la Biennale de Venise. Charles Lapicque meurt à Orsay le 15 juillet 1988.
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