Charles L'Eplattenier, born October 9, 1874 in Neuchâtel and died June 7, 1946 in Les Brenets, is a Swiss painter, architect, sculptor and decorator, promoter of Art Nouveau in the Neuchâtel region. Son of a peasant family, Charles L'Eplattenier began apprenticeship with a house painter in Peseux in 1887. During his apprenticeship, he also took drawing lessons with the watercolorist Paul Bouvier, based in Neuchâtel. Competent and passionate, he was sent to Budapest where he attended the decorative art school from 1890 to 1893. Holder of a scholarship from the canton of Neuchâtel, he then went to Paris where he attended the national school. Superior of Fine Arts in Luc-Olivier Merson's studio for three years. On his return, he was called to teach drawing and decorative composition at the school of fine arts in La Chaux-de-Fonds, where he took charge between 1903 and 1914. In 1905 he created a "higher course there. ", a program by which he imports the theoretical foundations of international Art Nouveau and adapts them to the local climate to create the Fir Style. His teachings were followed by artists such as André Evard, Charles Humbert, the poster artist Jules Courvoisier, Jeanne Perrochet, Marie-Louise Goering and Charles-Edouard Jeanneret, the future Le Corbusier. With certain students of this higher course, gathered under the name of the Reunited Art Workshops, between 1909 and 1912 he decorated the crematorium of La Chaux-de-Fonds. During this period, he pursued a double career as an artist and a teacher. He resigned from the art school in 1914 in order to devote himself completely to his artistic work, carrying out numerous commissions. He died in 1946 following a fatal fall in the rocks of the Doubs.
Charles L'Eplattenier, né le 9 octobre 1874 à Neuchâtel et mort le 7 juin 1946 aux Brenets, est un peintre, architecte, sculpteur et décorateur suisse, promoteur de l'Art nouveau dans la région de Neuchâtel. Fils d'une famille de paysans, Charles L'Eplattenier entre en apprentissage chez un peintre en bâtiment à Peseux en 1887. Durant son apprentissage, il prend également des cours de dessin avec l'aquarelliste Paul Bouvier, installé à Neuchâtel. Compétent et passionné, il est envoyé à Budapest où il fréquente l'école des arts décoratifs de 1890 à 1893. Titulaire d'une bourse du canton de Neuchâtel, il se rend ensuite à Paris où il fréquente l'école nationale. Supérieur des Beaux-Arts dans l'atelier de Luc-Olivier Merson pendant trois ans. A son retour, il est appelé à enseigner le dessin et la composition décorative à l'école des beaux-arts de La Chaux-de-Fonds, dont il prend la direction entre 1903 et 1914. En 1905, il y crée un " cours supérieur ! ", un programme par lequel il importe les fondements théoriques de l'Art nouveau international et les adapte au climat local pour créer le style sapin. Ses enseignements sont suivis par des artistes tels qu'André Evard, Charles Humbert, l'affichiste Jules Courvoisier, Jeanne Perrochet, Marie-Louise Goering et Charles-Edouard Jeanneret, le futur Le Corbusier. Avec certains élèves de ce cours supérieur, réunis sous le nom d'Ateliers d'art réunis, il décore entre 1909 et 1912 le crématorium de La Chaux-de-Fonds. Durant cette période, il mène une double carrière d'artiste et d'enseignant. Il démissionne de l'école des beaux-arts en 1914 afin de se consacrer entièrement à son œuvre artistique, réalisant de nombreuses commandes. Il meurt en 1946 à la suite d'une chute mortelle dans les rochers du Doubs
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