Pair of chairs attributed to the great Futurist designer Carlo Mollino, who began his career as an interior designer and designer in the 1940s.
The furnishings, often produced in single pieces or in limited series, with a decidedly unique aesthetic novelty, blend the use of artisan construction techniques with the experimentation of new materials and new technologies, such as curved plywood in overlapping layers.
In particular, the technique of 'cold' bending of plywood made his chairs, tables and armchairs famous in the early 1950s.
The resulting aesthetic is not directly attributable to any artistic current, just as it is certainly wrong to place Mollino's work in an exclusively Futurist context.
Carlo Mollino drew from his passions such as skiing, aviation, to reproduce some forms in architecture and interior design, proposing highly innovative forms that were not replicable on an industrial scale: the "Reale" table (1949), of aeronautical derivation, as well as the "Cadma" lamp (1947), which recalls the shape of a propeller, and the "Gilda" armchair (1947), which anticipates the hi-tech taste. In almost all of his works, his interest in speed and movement shines through. His furnishings are recognizable above all for the almost erotic sinuous lines that clearly evoke the female body, which the artist loved to photograph, having chosen to lead a life in which his passions were constantly involved in his work.
The creative figure of him was constantly outside the box so much that he earned the nickname of "designer without industry".
Deeply fascinated by nature, Mollino re-proposed its forms within his own artistic production, reworking them with extreme skill and mixing them with elements of Modernism, Art Nouveau, Surrealism, Baroque and Rococo.
In 1963, on the occasion of New Year's Eve, Carlo Mollino created the walking dragon, a sculpture in pleated paper decorated by himself. The different specimens equipped with a spool for thread and an instruction booklet for use are all numbered and titled.
Paire de chaises attribuées au grand designer futuriste Carlo Mollino, qui a commencé sa carrière en tant qu'architecte d'intérieur et designer dans les années 1940.
Les meubles, souvent produits en pièces uniques ou en séries limitées, d'une nouveauté esthétique résolument unique, mêlent l'utilisation de techniques de construction artisanales à l'expérimentation de nouveaux matériaux et de nouvelles technologies, comme le contreplaqué cintré en couches superposées.
C'est notamment la technique du pliage à froid du contreplaqué qui a rendu célèbres ses chaises, tables et fauteuils au début des années 1950.
L'esthétique qui en résulte n'est pas directement attribuable à un quelconque courant artistique, tout comme il est certainement erroné de placer l'œuvre de Mollino dans un contexte exclusivement futuriste.
Carlo Mollino a puisé dans ses passions telles que le ski, l'aviation, pour reproduire certaines formes dans l'architecture et la décoration d'intérieur, proposant des formes très innovantes et non reproductibles à l'échelle industrielle : la table "Reale" (1949), de dérivation aéronautique, ainsi que la lampe "Cadma" (1947), qui rappelle la forme d'une hélice, et le fauteuil "Gilda" (1947), qui anticipe le goût hi-tech. Dans presque toutes ses œuvres, son intérêt pour la vitesse et le mouvement transparaît. Ses meubles sont surtout reconnaissables à leurs lignes sinueuses presque érotiques qui évoquent clairement le corps féminin, que l'artiste aimait photographier, ayant choisi de mener une vie où ses passions étaient constamment impliquées dans son travail.
Sa figure créative était constamment en dehors des sentiers battus, à tel point qu'il a gagné le surnom de "designer sans industrie".
Profondément fasciné par la nature, Mollino en a reproposé les formes dans sa propre production artistique, les retravaillant avec une extrême habileté et les mêlant à des éléments du modernisme, de l'Art nouveau, du surréalisme, du baroque et du rococo.
En 1963, à l'occasion du réveillon du Nouvel An, Carlo Mollino crée le dragon ambulant, une sculpture en papier plissé décorée par lui-même. Les différents spécimens équipés d'une bobine de fil et d'un mode d'emploi sont tous numérotés et titrés.
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