Set of four chairs model Cobra with chromed tubular steel structure and seat in padded faux leather (black), designed by Giotto Stoppino, in the 1970s.
Giotto Stoppino has been one of the architects that inspired the Neoliberty, the architectural movement that – in the 50s – ruled our country, and that was the answer to the international modernism that, at that time, was extremely popular.
As an architect, Giotto Stoppino signed many projects: buildings, offices, the headquarters of the Banca Popolare di Novara in Bra, textile factories. In Milan, he created buildings in Via Palmanova, Via Cassoni, and Via Desiderio. He had been a member of ADI (Association for Industrial Design) since 1960, he was one of the board members of the association, and he was president from 1982 to 1984. But it’s mostly his projects and his design products that conquered the heart and got engraved in the memory of the Italians (and others), so much that he was nominated for two Compasso d’Oro awards (in 1960 and 1970) and won two Compasso d’oro (in 1979 for the Acerbis’ Sheraton cabinet and in 1991 for Olivari’s Alessia handles). Over the years, the designer worked with some really important Italian and international companies such as Kartell, Rexite, Acerbis, Zanotta, and Driade. And then firms such as Heller New York, Raak Amsterdam, Uchida Tokyo, la Rinascente. Without counting the many Triennale di Milano he took part in, and the exhibition “Italy: The New Domestic Landscape”, which was showcased in the New York’s Museum of Modern Art in 1972 and which is still to this day remembered as one of the most relevant design exhibitions.
Today, the name Giotto Stoppino is linked to two main projects: the 537 Arteluce lamp, exhibited in the New York’s MoMA permanent collection, and the Sheraton cabinet, which can be admired at the London’s Victoria and Albert Museum. The Deda vase, with its sinuous lines and its unique design that is the perfect mix between a spiral and a wedges composition, made the history of design as well. Last but not least, the 4676 magazine rack designed for Kartell: Stoppino was one of the very first designers to use plastic to create his objects, and he owes most of his popularity to Kartell. Which we still hear about.
Ensemble de quatre chaises modèle Cobra avec structure en acier tubulaire chromé et assise en faux cuir rembourré (noir), conçu par Giotto Stoppino, dans les années 1970.
Giotto Stoppino a été l'un des architectes qui ont inspiré la néolibéralité, le mouvement architectural qui, dans les années 50, a dominé notre pays, et qui était la réponse au modernisme international qui, à l'époque, était extrêmement populaire.
En tant qu'architecte, Giotto Stoppino a signé de nombreux projets : des immeubles, des bureaux, le siège de la Banca Popolare di Novara à Bra, des usines textiles. À Milan, il réalise des immeubles Via Palmanova, Via Cassoni et Via Desiderio. Il était membre de l'ADI (Association for Industrial Design) depuis 1960, il était l'un des membres du conseil d'administration de l'association, et il en a été le président de 1982 à 1984. Mais ce sont surtout ses projets et ses produits design qui ont conquis le cœur et se sont gravés dans la mémoire des Italiens (et des autres), à tel point qu'il a été nominé pour deux Compasso d'Oro (en 1960 et 1970) et a remporté deux Compasso d'oro (en 1979 pour l'armoire Sheraton d'Acerbis et en 1991 pour les poignées Alessia d'Olivari). Au fil des ans, le designer a travaillé avec des entreprises italiennes et internationales de premier plan telles que Kartell, Rexite, Acerbis, Zanotta et Driade. Et puis des firmes comme Heller New York, Raak Amsterdam, Uchida Tokyo, la Rinascente. Sans compter les nombreuses Triennales de Milan auxquelles il a participé, et l'exposition "Italie : The New Domestic Landscape", qui a été présentée au Museum of Modern Art de New York en 1972 et dont on se souvient encore aujourd'hui comme l'une des expositions les plus importantes dans le domaine du design.
Aujourd'hui, le nom de Giotto Stoppino est lié à deux projets principaux : la lampe 537 Arteluce, exposée dans la collection permanente du MoMA de New York, et le meuble Sheraton, que l'on peut admirer au Victoria and Albert Museum de Londres. Le vase Deda, avec ses lignes sinueuses et son design unique qui est le mélange parfait entre une spirale et une composition en coin, est également entré dans l'histoire du design. Enfin, le porte-revues 4676 conçu pour Kartell : Stoppino a été l'un des tout premiers designers à utiliser le plastique pour créer ses objets, et c'est à Kartell qu'il doit l'essentiel de sa popularité. On en entend encore parler.
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