Cruet set composed of one complete set with an oil jug, vinegar jug, salt and pepper shaker, one set with three spices shakers, and a cheese pot, each piece was realized in glass and stainless steel.
This cruet set was designed by Ettore Sottsass in 1978 and realized by the Italian company Alessi.
The son of an architect, Ettore Sottsass Jr. (1917-2007) was born in Innsbruck, studied in Turin and graduated from the city’s Polytechnic Institute in 1939 before starting to work with his father in 1945.
After opening his own practice in Milan he became interested in industrial design and interior design.
His work with ceramics and jewellery is known for its expressive power and personal study and analysis of colour (an aspect which is still a constant in all his work).
Going beyond the Rationalist movement of his day, Sottsass forged his own path in design, creating objects which are very different from one another and have a strong emotional component.
His projects for Triennale di Milano and, above all, with Olivetti (starting in 1957), for which he designed famous typewriters such as the Praxis 48, Lettera 36 and Valentine, have gone down in the history of design.
Also for Olivetti, Sottsass designed Elea 9003, the first Italian computer, which won him a Compasso d’Oro in 1959 (he won a second one in 1970 for Valentine).
His in-depth formal research, continuous focus on new avant-garde movements, experimentation and conceptual art made Sottsass an outstanding member of and source of inspiration for numerous currents in design of the ’60s in Italy and Europe. He created experimental furniture (including a number of unique pieces) and participated in the famous 1972 exhibition about the home habitat of the future at MoMA in New York entitled Italy. The New Domestic Landscape. In the early '80s he established the Memphis group, concerned with production of objects and furniture, and his own practice, Sottsass Associati, concerned with architecture as well as design.
His partnerships and friendships with artists and critics were very important to Sottsass’s career. from the ’90s on he focused on architecture, primarily homes and urban planning.
Over the course of his long career Sotsass has been awarded numerous awards and acknowledgements, including the title of Chevalier de l’ordre des arts et des lettres in France (1992) and honorary degrees at Rhode Island School of Design in the USA (1993) and at the Royal College of Art in London (1996).
Set de burettes composé d'un set complet avec un huilier, un vinaigrier, une salière et une poivrière, d'un set avec trois épices, et d'un pot à fromage, chaque pièce a été réalisée en verre et en acier inoxydable.
Ce set de burettes a été dessiné par Ettore Sottsass en 1978 et réalisé par la société italienne Alessi.
Fils d'architecte, Ettore Sottsass Jr (1917-2007) est né à Innsbruck, a étudié à Turin et a obtenu son diplôme de l'Institut polytechnique de la ville en 1939 avant de commencer à travailler avec son père en 1945.
Après avoir ouvert son propre cabinet à Milan, il s'est intéressé au design industriel et à la décoration d'intérieur.
Son travail sur les céramiques et les bijoux est connu pour sa puissance expressive et son étude et son analyse personnelles de la couleur (un aspect qui reste une constante dans tout son travail).
Dépassant le mouvement rationaliste de son époque, Sottsass a tracé sa propre voie dans le design, créant des objets très différents les uns des autres et dotés d'une forte composante émotionnelle.
Ses projets pour la Triennale de Milan et, surtout, pour Olivetti (à partir de 1957), pour lequel il a conçu des machines à écrire célèbres telles que la Praxis 48, la Lettera 36 et la Valentine, sont entrés dans l'histoire du design.
Toujours pour Olivetti, Sottsass a conçu Elea 9003, le premier ordinateur italien, qui lui a valu un Compasso d'Oro en 1959 (il en a gagné un second en 1970 pour Valentine).
Ses recherches formelles approfondies, son intérêt constant pour les nouveaux mouvements d'avant-garde, l'expérimentation et l'art conceptuel ont fait de Sottsass un membre éminent et une source d'inspiration pour de nombreux courants du design des années 60 en Italie et en Europe. Il a créé des meubles expérimentaux (dont un certain nombre de pièces uniques) et a participé à la célèbre exposition de 1972 sur l'habitat du futur au MoMA de New York, intitulée Italy. The New Domestic Landscape. Au début des années 80, il crée le groupe Memphis, qui s'occupe de la production d'objets et de meubles, et son propre cabinet, Sottsass Associati, qui s'occupe d'architecture et de design.
Ses partenariats et ses amitiés avec des artistes et des critiques ont été très importants pour la carrière de Sottsass. À partir des années 90, il s'est concentré sur l'architecture, principalement les maisons et l'urbanisme.
Au cours de sa longue carrière, Sotsass a reçu de nombreux prix et distinctions, dont le titre de Chevalier de l'ordre des arts et des lettres en France (1992) et des diplômes honorifiques à la Rhode Island School of Design aux États-Unis (1993) et au Royal College of Art à Londres (1996).
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