Early 19th century antique english georgian blue and white transfer dinner plate printed in the ''Elephant'' pattern by John Rogers and Son of Dale Hall, Longton, Staffordshire {circa 1815-1842}. The reverse bearing the impressed Maker's Mark ROGERS.
Collector's note:
The original partnership of James & George Rogers established themselves at Dale Hall in 1784. After the death of his brother George in 1815 John Rogers took into the partnership his son Spenser trading as John Rogers & Son until 1842.
In the earlier partnership they were working mainly in earthenware but developed their clays into semi-porcelain or stoneware as the family established a reputation for their wares, continually improving the quality and delicateness of both the body and the printing. Such was their reputation that Ward in his Borough of Stoke-upon-Trent 1843 remarked on the quality of their work. Both partnerships used the impressed mark ROGERS although some of their work was unmarked and their patterns untitled until the later period when they adopted the fashion of cartouche titling. In a period of transition they produced the Drama series none of whose scenes were titled but have since been identified. This was a series they shared with Pountney and Allies, the Bristol potters. Other printed marks have been credited to the Rogers partnerships but with no degree of certainty. Some of their earlier patterns were taken up by WEDGWOOD in the latter half of the C19th and given the titles used today ie Fallow Deer, Elephant, Zebra. In 1842 the Dale Hall Pottery passed to James Edwards, who established a family business there which continued to trade at Dale Hall until 1882.
Ancienne assiette à dîner anglaise du début du XIXe siècle à décor de transfert bleu et blanc "Elephant", imprimée par John Rogers et le fils de Dale Hall, Longton, Staffordshire {circa 1815-1842}. Le verso porte l'impression du fabricant Mark ROGERS
Note de collection :
Le partenariat initial de James & George Rogers s'est établi au Dale Hall en 1784. Après la mort de son frère George en 1815, John Rogers a fait entrer son fils Spenser dans la société sous le nom de John Rogers & Son jusqu'en 1842.
Dans la première association, ils travaillaient principalement dans la faïence mais ont développé leurs argiles en semi-porcelaine ou en grès car la famille a établi une réputation pour ses produits, améliorant continuellement la qualité et la délicatesse du corps et de l'impression. Leur réputation était telle que Ward, dans son arrondissement de Stoke-upon-Trent en 1843, remarqua la qualité de leur travail. Les deux partenaires ont utilisé la marque ROGERS, bien que certaines de leurs œuvres n'aient pas été marquées et que leurs motifs n'aient pas été titrés jusqu'à la période ultérieure où ils ont adopté la mode du titrage sur cartouche. Dans une période de transition, ils ont produit la série Drama dont aucune scène n'était titrée mais qui a été identifiée depuis. C'est une série qu'ils ont partagée avec Pountney et Allies, les potiers de Bristol. D'autres marques imprimées ont été créditées aux partenariats avec Rogers, mais sans aucun degré de certitude. Certains de leurs motifs antérieurs ont été repris par WEDGWOOD dans la seconde moitié du XIXe siècle et ont reçu les titres utilisés aujourd'hui, à savoir "daim", "éléphant", "zèbre". En 1842, la poterie de Dale Hall est passée à James Edwards, qui y a établi une entreprise familiale qui a continué à faire du commerce à Dale Hall jusqu'en 1882.
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