Oil on canvas. Lombard school. The rich lady portrayed is accompanied by the identifying inscription at the top right which reads 'Eleonora Lampuniana Nupta N.V. Bartolomei De Cornu 1478': it is therefore Eleonora Lampugnani wife of Bartolomeo Del Corno.The Lampugnani family is an ancient patrician family of Milan (the name derives from the Lampugnano neighbourhood), with residences in Legnano and Busto Arsizio, and to which Filippo Maria Visconti (Duke of Milan) assigned the fief of Trecate in the fifteenth century; the noblewoman's husband belonged to the noble Piedmontese Corno family (originally called Del Corno).The noblewoman is portrayed standing, in a splendid richly embroidered dress, embellished with lace; she lays her hand on a precious box inlaid with ivory, probably a coin cabinet, a symbol of wealth and power, surmounted by a vase with flowers, a symbol of vanity.The painting has an ancient restoration on the hands, which are of lower quality than the face, the clothes, the glass jar.The painting comes from an antique Lombard collector. The date 1478, reported in the inscription, is not very consistent with the sixteenth-century clothing: according to the story of the family of origin of the painting, the date that appeared before the last restoration was 1578, and therefore it would be a modification mistakenly made by the restorer.
Huile sur toile. École lombarde. La riche dame représentée est accompagnée de l'inscription d'identification en haut à droite qui indique "Eleonora Lampuniana Nupta N.V. Bartolomei De Cornu 1478" : il s'agit donc d'Eleonora Lampugnani épouse de Bartolomeo Del Corno.La famille Lampugnani est une ancienne famille patricienne de Milan (le nom dérive du quartier de Lampugnano), avec des résidences à Legnano et Busto Arsizio, et à laquelle Filippo Maria Visconti (duc de Milan) a assigné le fief de Trecate au XVe siècle ; le mari de la noble femme appartenait à la noble famille piémontaise Corno (initialement appelée Del Corno).La noble est représentée debout, dans une splendide robe richement brodée, ornée de dentelle ; elle pose la main sur une boîte précieuse incrustée d'ivoire, probablement une armoire à monnaie, symbole de richesse et de pouvoir, surmontée d'un vase avec des fleurs, symbole de vanité.Le tableau présente une restauration ancienne sur les mains, qui sont de qualité inférieure à celle du visage, des vêtements, de la jarre en verre.Le tableau provient d'un collectionneur lombard antique. La date de 1478, rapportée dans l'inscription, n'est pas très cohérente avec les vêtements du XVIe siècle : selon l'histoire de la famille d'origine du tableau, la date qui apparaissait avant la dernière restauration était 1578, et il s'agirait donc d'une modification faite par erreur par le restaurateur.
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