Oil on canvas. Genoese school of the eighteenth century. Inside a large room with arched windows opening onto the street, a group of friars seated on the ground are sharing a simple meal, placed on a white cloth. The scene refers to the sphere of Alessandro Magnasco known as Lissandrino (1667 -1749), a Genoese artist considered one of the most original painters of the Italian eighteenth century, who distinguished himself in popular genre painting and, in particular, in the production of scenes from the life of Capuchin or Camaldolese friars engaged in the most varied activities, from studying in the library to confession, from the work of sharpeners or carpenters in the convent workshops to the simple recollection around the fire: in these works you can appreciate all the expressive freedom of the artist's brush. moves on the canvas with quick touches to describe flames, fireplaces, cats, books, dogs, poor bowls, lenses, books, poor patched clothes, chairs and stools, in short, a whole daily world of gestures and things built with a very special and unmistakable technique, made of a mixture of lively color and almost all played on monochrome, on which a few, skilful strokes of light descend to give shape and consis tence to the bony figures of the monks. The author of the work proposed here was certainly trained in the Magnasco area and was inspired by his style, although it is more sedate, without the flashes and interpretative freedom, often irreverent or ironic, towards the figures of the friars; he was able to take up the play of chiaroscuro, lights and shadows, which flow from a monochrome in the shades of browns, still creating a work of excellent pictorial quality. Restored and relined, the painting is presented in a gilded frame from the early 1900s.
Huile sur toile. École génoise du XVIIIe siècle. À l'intérieur d'une grande pièce aux fenêtres cintrées donnant sur la rue, un groupe de frères assis à même le sol partagent un repas simple, posé sur un tissu blanc. La scène fait référence à la sphère d'Alessandro Magnasco dit Lissandrino (1667 -1749), un artiste génois considéré comme l'un des peintres les plus originaux du XVIIIe siècle italien, qui s'est distingué dans la peinture de genre populaire et, en particulier, dans la production de scènes de la vie des frères capucins ou camaldules engagés dans les activités les plus variées, de l'étude à la bibliothèque à la confession, du travail d'aiguiseur ou de menuisier dans les ateliers du couvent au simple recueillement autour du feu : dans ces œuvres, on peut apprécier toute la liberté expressive du pinceau de l'artiste. il se déplace sur la toile par touches rapides pour décrire les flammes, les cheminées, les chats, les livres, les chiens, les pauvres écuelles, les lentilles, les livres, les pauvres vêtements rapiécés, les chaises et les tabourets, bref, tout un monde quotidien de gestes et de choses construit avec une technique très particulière et inimitable, faite d'un mélange de couleurs vives et presque toutes jouées en monochrome, sur lequel descendent quelques touches de lumière savantes pour donner forme et consistance aux figures osseuses des moines. L'auteur de l'œuvre proposée ici a certainement été formé dans la région de Magnasco et s'est inspiré de son style, bien qu'il soit plus posé, sans les éclairs et la liberté d'interprétation, souvent irrévérencieuse ou ironique, à l'égard des figures des frères ; il a su reprendre le jeu des clairs-obscurs, des lumières et des ombres, qui s'écoulent d'un monochrome dans les nuances de bruns, créant ainsi une œuvre d'excellente qualité picturale. Restauré et regarni, le tableau est présenté dans un cadre doré du début des années 1900.
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