Achille Castiglioni was born in Milan in 1918, the son of the well -known sculptor Giannino: particularly active in the period between the two wars, the father will influence the "plastic" approach of Castiglioni to the design. Graduated in architecture at the Polytechnic of Milan in 1944, immediately Castiglioni became a member of the Sorting Committee and setting up of the VIII Triennale (1948, in the section dedicated to the furniture to be produced in series), to which he will often return: in 1951, for example , is in charge of the exhibition on lighting at the IX Triennale; In 1954 (X Triennale), of the one on the "Industrial Design" meanwhile, he started his professional studio, in which he worked together with his brother Pier Giacomo (older, graduating in Milan in 1937) until the premature disappearance of the latter , which took place in 1968 and the theme of light became one of the key points of the design of the Castiglioni who, at the end of the decade, also plan "sheath dress" (1949), the first of a long and very lucky series of lamps that will prove to be fertile ground for their inventiveness
Pier Giacomo's disappearance marks a tragic threshold in Achille's career, who from here on works in the sign of the continuity and reproducibility of the environments, increasingly towards the industrial design sector: it repeatedly designs the setting up of the Flos showroom in progress Europe (with various collaborators, including Italo Lupi, from 1968 to 1990), whose formula, which features artificial light, is repeated elsewhere; invents a new type of lamp with "parenthesis" (1971), of which it also draws the packaging; He receives the tribute of monographic exhibitions that sanction its international importance, as happened with the itinerant "Achille Castiglioni Designer" (1984-1986)
During his long career, moreover, Castiglioni received - alone or with his brother Pier Giacomo - an infinite number of prizes and awards, of which the first already in 1947, when the Triennale gives him the bronze medal. This early victory will follow an impressive number of gold compass: in 1955, he won thanks to the "Luminator" lamp; in 1960, with the "T12" chair; in 1962, with the "Pitagora" coffee machine; in 1964, with the "Spinamatic" beer stapler; in 1967, with a cap for simultaneous translations; in 1971, with "parenthesis"; In 1979, he was awarded twice thanks to the famous "parenthesis" lamp and the "Tr15" hospital bed; Until 1984, when the "Dry" cutlery win, and to 1989, the year in which he receives the honorable mention.
Source Domus
In good condition chromed surface with small signs of aging healthy opal bulb attachment E27 bulb not supplied Height 22 cm base diameter 17 cm opal 12 cm high
Electrical system replacement is recommended
Achille Castiglioni est né à Milan en 1918, fils du célèbre sculpteur Giannino : particulièrement actif dans l'entre-deux-guerres, le père influencera l'approche "plastique" de Castiglioni au design. Diplômé en architecture au Polytechnique de Milan en 1944, Castiglioni devient immédiatement membre du Comité de triage et de mise en place de la VIIIe Triennale (1948, dans la section consacrée aux meubles à produire en série), à laquelle il reviendra souvent : en 1951, par exemple, il est chargé de l'exposition sur l'éclairage à la IXe Triennale ; En 1954 (Xe Triennale), de celle sur le "Design Industriel" entre-temps, il commence son studio professionnel, dans lequel il travaille avec son frère Pier Giacomo (plus âgé, diplômé à Milan en 1937) jusqu'à la disparition prématurée de ce dernier, qui a lieu en 1968 et le thème de la lumière devient l'un des points clés du design des Castiglioni qui, à la fin de la décennie, projettent également "robe fourreau" (1949), la première d'une longue et très chanceuse série de lampes qui se révéleront être un terrain fertile pour leur inventivité
La disparition de Pier Giacomo marque un seuil tragique dans la carrière d'Achille, qui travaille désormais sous le signe de la continuité et de la reproductibilité des environnements, de plus en plus vers le secteur du design industriel : il conçoit à plusieurs reprises l'aménagement du showroom Flos dans l'Europe du progrès (avec divers collaborateurs, dont Italo Lupi, de 1968 à 1990), dont la formule, qui met en scène la lumière artificielle, est répétée ailleurs ; il invente un nouveau type de lampe à "parenthèse" (1971), dont il dessine également l'emballage ; il reçoit l'hommage d'expositions monographiques qui sanctionnent son importance internationale, comme cela s'est produit avec l'itinérante "Achille Castiglioni Designer" (1984-1986)
Au cours de sa longue carrière, en outre, Castiglioni reçoit - seul ou avec son frère Pier Giacomo - un nombre infini de prix et de récompenses, dont le premier déjà en 1947, lorsque la Triennale lui remet la médaille de bronze. Cette victoire précoce sera suivie d'un nombre impressionnant de compas d'or : en 1955, il gagne grâce à la lampe "Luminator" ; en 1960, avec la chaise "T12" ; en 1962, avec la machine à café "Pitagora" ; en 1964, avec l'agrafeuse à bière "Spinamatic" ; en 1967, avec une casquette pour les traductions simultanées ; en 1971, avec la "parenthèse" ; en 1979, il est récompensé deux fois grâce à la célèbre lampe "parenthèse" et au lit d'hôpital "Tr15" ; jusqu'en 1984, lorsque les couverts "Dry" gagnent, et jusqu'en 1989, année où il reçoit la mention honorable.
Source Domus
En bon état surface chromée avec de petits signes de vieillissement fixation opale saine ampoule E27 ampoule non fournie Hauteur 22 cm diamètre de la base 17 cm opale 12 cm de hauteur
Le remplacement du système électrique est recommandé
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