Alfred Manessier Original Handsigned Lithograph Dimensions: 76 x 54 cm Edition: HC XXI/XXX HandSigned and Numbered Ecole de Paris au seuil de la mutation des Arts Sentiers Editions Alfred Manessier Alfred Manessier was one of the great painters of the “Ecole de Paris” and of the second mid twenty century. Alfred Manessier was born in 1911 in Saint-Ouen (Somme). He studied art to the “Ecole des Beaux-Arts” of Amiens. He moved to Paris in 1929 where he followed architecture classes at the “Ecole des Beaux-Arts”, while attending freely the Montparnasse academies. Alfred Manessier was friend with Jean Le Moal. In 1935, the two men worked to the Academy Ranson in Roger Bissière’s atelier. For the International Exhibition of Paris in 1937, he took part with Robert Delaunay to the edification project regarding the “Pavillon de l'Air and Chemins-de-fer”. From 1933, Manessier began exhibiting his work in the Parisian salons (Independent, Young Artists, Tuileries, Salon d'Automne, etc.). Until World War II, Manessier was closed to the cubist movement, then to the surrealist one’s. With the declaration of war, he was mobilized then demobilized. Manessier went to Bissière’s home in the Lot. In 1941, he took part in the famous exhibition “Twenty painters of French tradition” (Braun Gallery, Paris). Manessier became converted to the faith in 1943, following a brief stay in the Soligny Trappist monastery. Manessier was more and more interested to the abstraction. He was co-founders in 1945 to the Salon de Mai (Paris). His art was presented abroad where exhibitions were devoted to the young French painting (Toronto, Dublin, Stockholm, etc.). His first personal exhibition took place in the Gallery Jeanne Bucher (Paris) in 1949; the artist exhibited there paintings and lithographs. Several exhibitions followed in France and abroad, in museums or galleries. Perhaps there are in his art, profane works of landscapes inspiration, and sacred works of spiritual inspirations. However, the first ones illustrated the artist communion with the Creation, in a pantheistic extension of the faith. As a painter and a Christians in this world, he was affected by everything in this world. The artist expressed himself through various techniques, stained glass windows (over 200), tapestries, monumental works of animation, paintings, works on paper. A thoughtful Man, an inner artist, an adventurer of mind that evolved resolutely towards dematerialization of the narrative, he was one of the great painters of the “Ecole de Paris” and of the second mid twenty century. Manessier raised the issue of the spirituality in the contemporary art. Alfred Manessier died accidentally in Orleans in 1993.
Lithographie originale d'Alfred Manessier signée à la main Dimensions : Édition 76 x 54 cm : HC XXI/XXX signé et numéroté Ecole de Paris au seuil de la mutation des Arts Sentiers Editions Alfred Manessier Alfred Manessier fut l'un des grands peintres de l'Ecole de Paris et du second milieu du XXe siècle. Alfred Manessier est né en 1911 à Saint-Ouen (Somme). Il a étudié l'art à l'Ecole des Beaux-Arts d'Amiens. Il s'installe à Paris en 1929 où il suit les cours d'architecture de l'Ecole des Beaux-Arts, tout en fréquentant librement les académies de Montparnasse. Alfred Manessier était ami avec Jean Le Moal. En 1935, les deux hommes travaillent à l'Académie Ranson dans l'atelier de Roger Bissière. Pour l'Exposition internationale de Paris en 1937, il participe avec Robert Delaunay au projet d'édification du "Pavillon de l'Air et des Chemins-de-fer". À partir de 1933, Manessier commence à exposer ses œuvres dans les salons parisiens (Indépendants, Jeunes artistes, Tuileries, Salon d'Automne, etc.) Jusqu'à la Seconde Guerre mondiale, Manessier est fermé au mouvement cubiste, puis à celui du surréalisme. Avec la déclaration de guerre, il est mobilisé puis démobilisé. Manessier se rend chez Bissière dans le Lot. En 1941, il participe à la célèbre exposition "Vingt peintres de tradition française" (Galerie Braun, Paris). Manessier se convertit à la foi en 1943, après un bref séjour au monastère trappiste de Soligny. Manessier s'intéresse de plus en plus à l'abstraction. Il est co-fondateur en 1945 du Salon de Mai (Paris). Son art est présenté à l'étranger où des expositions sont consacrées à la jeune peinture française (Toronto, Dublin, Stockholm, etc.). Sa première exposition personnelle a lieu à la galerie Jeanne Bucher (Paris) en 1949 ; l'artiste y expose des peintures et des lithographies. Plusieurs expositions ont suivi en France et à l'étranger, dans des musées ou des galeries. Il y a peut-être dans son art, des œuvres profanes d'inspiration paysagère, et des œuvres sacrées d'inspiration spirituelle. Cependant, les premières ont illustré la communion de l'artiste avec la Création, dans le prolongement panthéiste de la foi. En tant que peintre et chrétien de ce monde, il a été touché par tout ce qui se passe dans ce monde. L'artiste s'est exprimé à travers différentes techniques, vitraux (plus de 200), tapisseries, œuvres monumentales d'animation, peintures, œuvres sur papier. Homme réfléchi, artiste intérieur, aventurier de l'esprit qui évolue résolument vers la dématérialisation du récit, il est l'un des grands peintres de l'Ecole de Paris et du deuxième milieu du XXe siècle. Manessier a soulevé la question de la spiritualité dans l'art contemporain. Alfred Manessier meurt accidentellement à Orléans en 1993.
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