Alfons Mucha - Anatole France - Clio - 13 Original Lithographs Title: Clio Author: Alfons Mucha and Anatole France Publisher: Published by Calmann Lévy, Editeur, Paris - 1900. Dimensions: 20 x 14 cm. 7 full pages Lithographs, 5 in-text. Alfons Mucha Alfons Maria Mucha was born in Ivancice, a small provincial town in the Czech Republic. He started his artistic career as an autodidact. Alfons Mucha had a vocational training in stage decorations in Vienna from 1879 to 1881. In the evening he attended a class in drawing. After a few occasional commissions for decorative paintings, he went to Munich in Southern Bavaria. Here he studied at the Munich Academy of Fine Arts from 1885 until 1887. After Munich, Mucha moved to the ''mecca'' of arts, Paris. Here he studied with different teachers. He lived in modest conditions and could survive with small commissions for book and newspaper illustrations. For a short period he shared a studio with Paul Gauguin. The Breakthrough In December 1894 Mucha became famous with a commission for a poster for the actress Sarah Bernard. Sarah Bernard was a celebrity of her time. His poster design for the play Gismonda became a sensation in Paris. Sarah Bernhard was delighted. He received an exclusive contract for six consecutive years by the actress. In the following years, he not only designed all her posters, but her theater decorations and costumes as well. From now on the artist was swamped with commissions for all kind of commercial print advertising. His Style By this time Mucha had developed his own personal style - characterized by art nouveau elements, tender colors and bycantine decorative elements. And all these elements were ranked around images of fairy like young women with long hair and splendid, refined costumes. In the coming years, this type of female images should become his trademark. Mucha used lithography as the printing technique for his posters. The posters are usually signed in the block. Some of his posters were produced as sets like The Four Seasons. Complete sets count among the most searched for of his works. Public Recognition for Alphonse Mucha In 1890 the artist had his first one man show in Paris with 448 works on display. His art work was not confined to the printing media. He designed tissues, stamps and even bank bills. In 1900 he received a commission by the Austrian government to decorate the Austrian pavilion for the World Fair in Paris of 1900. He became also active in designing jewelry. Between 1904 and 1921 Mucha traveled frequently to the United States. He took commissions in the US and taught art at academies in New York and Chicago. In 1939 the German Nazis occupied Czechoslovakia. The popularity of the artist made him a number one target for the Gestapo, the Nazi secret police. He was arrested, interrogated and realeased. Shortly afterwards, Alphonse Maria Mucha died on July 14, 1939 in Prague.
Alfons Mucha - Anatole France - Clio - Titre des 13 lithographies originales : Auteur de la Clio : Alfons Mucha et Anatole France Éditeur : Publié par Calmann Lévy, Editeur, Paris - 1900. Dimensions : 20 x 14 cm. 7 lithographies pleines pages, 5 in-textes. Alfons Mucha Alfons Maria Mucha est né à Ivancice, une petite ville de province en République tchèque. Il a commencé sa carrière artistique en autodidacte. Alfons Mucha a suivi une formation professionnelle en décorations de scène à Vienne de 1879 à 1881. Le soir, il suit un cours de dessin. Après quelques commandes occasionnelles de peintures décoratives, il se rend à Munich, dans le sud de la Bavière. Il y étudie à l'Académie des Beaux-Arts de Munich de 1885 à 1887. Après Munich, Mucha s'est installé à Paris, la "Mecque" des arts. Il y a étudié avec différents professeurs. Il vit dans des conditions modestes et peut survivre grâce à de petites commandes d'illustrations de livres et de journaux. Pendant une courte période, il a partagé un atelier avec Paul Gauguin. La percée En décembre 1894, Mucha devient célèbre grâce à une commande d'affiche pour l'actrice Sarah Bernard. Sarah Bernard était une célébrité de son époque. Son affiche pour la pièce Gismonda fait sensation à Paris. Sarah Bernhard était ravie. Il a reçu un contrat d'exclusivité pour six années consécutives de l'actrice. Dans les années suivantes, il a non seulement conçu toutes ses affiches, mais aussi ses décorations et ses costumes de théâtre. Désormais, l'artiste est submergé de commandes pour toutes sortes de publicités imprimées commerciales. Son style À cette époque, Mucha avait développé son propre style personnel - caractérisé par des éléments Art nouveau, des couleurs tendres et des éléments décoratifs bycantins. Et tous ces éléments étaient classés autour d'images de fées comme des jeunes femmes aux cheveux longs et aux costumes splendides et raffinés. Dans les années à venir, ce type d'images féminines devrait devenir sa marque de fabrique. Mucha utilisa la lithographie comme technique d'impression pour ses affiches. Les affiches sont généralement signées dans le bloc. Certaines de ses affiches ont été produites en tant que décors, comme Les Quatre Saisons. Les ensembles complets comptent parmi les œuvres les plus recherchées de Mucha. Reconnaissance publique pour Alphonse Mucha En 1890, l'artiste a organisé sa première exposition personnelle à Paris, avec 448 œuvres exposées. Son travail artistique ne se limitait pas à l'imprimerie. Il a conçu des mouchoirs, des timbres et même des billets de banque. En 1900, il reçoit une commande du gouvernement autrichien pour décorer le pavillon autrichien de l'exposition universelle de Paris de 1900. Il devient également actif dans la conception de bijoux. Entre 1904 et 1921, Mucha voyage fréquemment aux États-Unis. Il reçoit des commandes aux États-Unis et enseigne l'art dans des académies à New York et Chicago. En 1939, les nazis allemands ont occupé la Tchécoslovaquie. La popularité de l'artiste fait de lui une cible numéro un de la Gestapo, la police secrète nazie. Il a été arrêté, interrogé et relâché. Peu de temps après, Alphonse Maria Mucha meurt le 14 juillet 1939 à Prague.
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